24.5.2012

Elämäni tärkeimmät hevoset!

Ajattelin näin kesän kunniaksi tehdä hieman normaalista poikkeavan postauksen kertomalla elämäni tärkeimmistä / merkityksellisimmistä hevosista. Laitan jokaisesta hevosesta postaukseen kuvan ja sen viereen pienen selostuksen hevosen/ponin merkityksestä minulle ratsastajana ja kaverina =)!

HUOM. Marella ja Grace eivät ole listassa, sillä niiden tärkeydestähän voit lukea blogissa muutenkin ;)..


Korppu
Korppu oli elämäni ensimmäinen hevonen, jonka kanssa olen ollut minkäänlaisissa tekemisissä. Korppu oli äitini osaava kouluruuna, joka tosin oli meikäläisen syntyessä jo niin iäkäs, että se oli jo kilparatansa nähnyt. Tämän hevosen selkään minut on asetettu kuvaa varten makaamaan 1-vuotiaana (karsinassa tosin ja valvonnassa, tietenkin.. muutenhan olisin voinut vaikkapa lähteä ilman lupaa ratsastamaan!) ja olin Korpun kanssa muutenkin tekemisissä myös myöhemmällä iällä (lähinnä siis näkkärinsyöttelijänä, päästettiin mut pari kertaa kävelemäänkin). Korppu kuoli 28-vuotiaana vanhuuteen (ilmeisesti cushingin oireyhtymä ja ruoka meni suoraan läpi), jolloin olin itse 7-vuotias.

Juuri Korpun ansiosta luultavimmin kiinnostuin hevosista, vaikka kävinkin papan luona hyvin satunnaisesti.







Barbie
Kun aloitin "virallisesti" ratsastuksen harrastamisen, laitettiin minulle viideksi ensimmäiseksi ratsastustunnikseni alle tämä kaveri :). Barbi oli aina ihana (lihava) itsensä ja opin tykkäämään siitä jo lyhyessäkin ajassa tosi paljon, vaikka tammuli tiesikin, etten osannut sitä ratsastaa juuri lainkaan.


Elävin muistoni tästä ponista on jäänyt tunnilta, jolla harjoittelimme kolmikaarisia siten, että viimeisessä kaarteessa nostettiin laukka ja laukattiin pitkä sivu aina toiseen päätyyn asti, jossa siirryttiin raviin ja suoritettiin kaareva uudelleen.

Tämä jäi mieleen lähinnä sen takia, että pitkän ja hartaan tunnin aikana saimme suoritettua vain yhden onnistuneen noston (muut olivat jäljessä, tai sitten nostin käynnin kautta), josta olin kuitenkin tosi tyytyväinen :D! Harmikseni Barbi kuitenkin lähti melko pian sen jälkeen, kun Husössä aloitin, mutta ehdimme silti viettää jonkin aikaa yhteiseloa :).





Tango




Tämä rauhallinen ruunapappa oli ensimmäinen hoitohevoseni, jonka kanssa olin säännöllisesti tekemisissä. Tango oli todellakin vain yhden ihmisen hevonen, eikä minusta koskaan tullut sitä "yhtä ihmistä" tälle herralle, mutta eipä Tango mua kai vihannutkaan, vaan suhtautu aika neutraalisti :). Olin Tangon hoitajana muutaman kuukauden (ehkä n. puoli vuotta?), jonka jälkeen hevonen lähti ansaitulle eläkkeelle (samana kesänä lopetin itse Husössä ja ostimme Marellan). Tangon lisäksi minulla oli toinenkin hoitsu, Fred, mutten koskaan ehtinyt kiintyä Frediin niin paljoa, kuin Tangoon. Tango oli omassa kiukkuisessa persoonassaan valloittava :).



 Tintti
 Menin Tintti-vuonistammalla Husöaikanani todella paljon ja opin ehkä juurikin Tintin kanssa käsittelemään paremmin ns. "Tanttamodessa" olevia hevosia, mikä taas edesauttoi myöhempiä hetkiä Marellan ja Asterixin kanssa. Tintin kanssa voisin väittää kokeneeni aika pitkälle kaiken: kouluväännöt, estesähellykset, sänkkärit, maastolaukat.. Uittamassakin taisin joskus olla tämän neitosen kanssa :). Kaikenkaikkiaan Tintti oli oikein opettavainen, vaikka tuntiaikoinakin olin toisinaan jopa turhautunut, kun listassa luki Ida - Tintti :D. Jälkeenpäin ajateltuna toi heppa tais olla mulle juuri oikea opetuskaveri!



Tänne loppuun vielä muuten vain ihanat tuntsarit =)!

 Aida!
Odine!
Vikke!
     
Ossi!

2 kommenttia: